Διατροφή και αθλητισμός

Pin It

“H βέλτιστη διατροφή προάγει την αθλητική απόδοση και την αποκατάσταση από την έντονη προπόνηση”.

Η ανάγκη για σωστή διατροφή είναι απαραίτητη σε όλους. Πολύ περισσότερο σε ορισμένες ομάδες ατόμων με αυξημένες ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά. Μία από αυτές τις ομάδες είναι και οι αθλητές.Για την καλή απόδοση του αθλητή σημασία έχουν η προπόνηση, οι γενετικές προδιαγραφές και η διατροφή.

Ο διαιτολόγος οφείλει :

• να ικανοποιήσει (σχετικά) την κατανάλωση αγαπημένων τροφών του αθλητή, καθώς και να προτείνει εναλλακτικούς τρόπους κάλυψης (για το σκοπό αυτό, προτείνουμε τη σύνταξη ενός καταλόγου – λίστας με τις βασικές διατροφικές προτιμήσεις του αθλητή).

• να εντοπίσει και να επισημάνει με έμφαση τις λανθασμένες διαιτητικές

συνήθειες του αθλητή

• να αποσαφηνίσει με λεπτομέρεια τις βασικότερες απαιτήσεις του διαιτολογίου, με συγκεκριμένη στόχευση σε ποιοτικά χαρακτηριστικά.

   Κατά τη διάρκεια της προπονητικής και αγωνιστικής περιόδου 2014-2015, η Σύμβουλος Διατροφής της ομάδας ακολούθησε ένα διατροφικό πλάνο με σκοπό την εφαρμογή σωστών διατροφικών αρχών για την ενίσχυση της αθλητικής απόδοσης.

Ετσι:

Α. Αρχικά χωρίστηκαν τα παιδιά με βάση το φύλο και την ηλικία και συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο  καταγραφής τροφίμων (παρακάτω) αφού καθοδηγήθηκαν από την Σύμβολο διατροφής της ομάδας.


ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ                                                      ΗΛΙΚΙΑ

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΒΑΡΟΣ(Kg)

ΥΨΟΣ (m)

  • Πόσα γεύματα τρώτε την ημέρα;  Ποια από αυτά είναι εκτός σπιτιού;

ΓΕΥΜΑ

ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ

ΕΚΤΟΣ ΣΠΙΤΙΟΥ

ΠΡΩΙΝΟ

   

ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ

   

ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ

   

ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ

   

ΒΡΑΔΙΝΟ

   
  • Τι καταναλώνετε (νερό,αθλητικό ποτό,σοκολάτα,ζελέ φρούτων,τοστ,φρούτα,γάλα,μαρμελάδα,μέλι)
 

ΤΡΟΦΕΣ

ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ

 

ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ

 

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΠΝΗΣΗ

 
  • Πως τρώτε τις μέρες που δεν έχετε προπόνηση ;

            Τρώω κανονικά

            Τρώώ περισσότερο

            Τρώω ανθυγιεινά

            Τρώω όποτε θέλω

  • Πόσο νερό περίπου πίνετε κάθε μέρα;

Όταν τελειώνετε την προπόνηση νοιώθετε δίψα;  ναι          όχι

Έτσι διαμορφώθηκε μια γενική εικόνα κάθε παιδιού όσο αφορά τις διατροφικές του συνήθειες και τις αποκλίσεις βάρους του με βάση τον Δ.Μ.Σ.

Β.  Στη διάρκεια των συνεδριών διατροφής, τα παιδιά καταρτίστηκαν επιτυχώς σε βασικές γνώσεις διατροφής όπως τα ισοδύναμα τροφών, στο σχεδιασμό του καθημερινού γεύματος με βάση τα ισοδύναμα και φυσικά ξεκίνησε η επιμόρφωσή τους πιο ειδικά στην αθλητική διατροφή.

Με βάση έντυπο υλικό, έμαθαν να συμπληρώνουν πίνακες το καθένα ξεχωριστά, έτσι ώστε να γνωρίζουν το εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής τους σύμφωνα με τα ισοδύναμα τροφίμων.

  Γ.  Κατά τη διάρκεια προπονητικών περιόδων υψηλής έντασης είναι απαραίτητο να καταναλώνεται επαρκής ενέργεια για τη διατήρηση του σωματικού βάρους, τη θωράκιση της υγείας και τη μεγιστοποίηση των προσαρμογών της προπόνησης.

Δώθηκε ιδιαίτερη προσοχή στο προ-αγωνιστικό γεύμα, όταν τα παιδιά συμμετείχαν σε

αγώνες, καθώς και στο γεύμα μετά τον αγώνα, με λεπτομερής αναφορά στις ώρες και το περιεχόμενο των γευμάτων.

Τα παιδιά τήρησαν επιμελώς το πρόγραμμα διατροφής που τους δώθηκε και έτσι άρχισαν να κατανοούν πως η σωστή διατροφή συμβάλλει σημαντικά στην βελτίωση της απόδοσης κατά τον αγώνα και στην καλή ψυχολογία του αθλητή.

  Ταυτόχρονα ,καθ'όλη τη διάρκεια της αγωνιστικής περιόδου, οι αθλητές έλεγχαν το βάρος τους, και γινόταν η καταγραφή των αλλαγών του βάρους τους.

Σε ελάχιστες περιπτώσεις, χρειάστηκε να δωθεί ατομικά ένα πρόγραμμα λίγων ημερών πιο συγκεκριμένης διατροφής έτσι ώστε να επανέλθει ο αθλητής στο κατάλληλο βάρος για την σωστή προπονητική του κατάσταση.

Οι αθλητές συνεργάστηκαν άψογα, διόρθωσαν πολλά από τα διατροφικά τους λάθη, αλλά το βασικότερο κατάλαβαν ότι η σωστή διατροφή των αθλητών αποτελεί σπουδαίο και αδιάρρηκτο τμήμα της διαδικασίας της προπόνησης. Επιδρά ουσιαστικά στην προσαρμογή του οργανισμού, στις σωματικές επιβαρύνσεις, καθώς και στην αποτελεσματικότητα της προπόνησης.

Η επίτευξη των διαφόρων στόχων της προπόνησης μπορεί να διευκολυνθεί σημαντικά με την επιλογή των σωστών συστατικών της διατροφής.

 

Συμπερασματικά η ιδανική και ευνοϊκή για τη σωματική απόδοση διατροφή, πρέπει ποιοτικά και ποσοτικά να είναι προσαρμοσμένη στις ουσιαστικές ανάγκες,

παραμένοντας ταυτόχρονα πλήρης, έτσι ώστε να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή αύξηση

της απόδοσης.

Για να συμβεί, αυτό η διατροφή είναι αναγκαίο να σχεδιάζεται με ευελιξία, οι τροφές να συνδυάζονται σωστά και να ενσωματώνονται στην προπονητική διαδικασία.

Γράφει η Σαμαρά Ειρήνη

Τεχνολόγος Τροφίμων M.Sc. - Σύμβουλος Διατροφής Αθλητικής ομάδας Αίαντας Θερμαικού

 

 

Pin It

Ελάτε σ΄επαφή

Γυμναστήριο

Μιλήστε  μας

Αλληλογραφία

© www.aias-thermaikou.gr - Webmaster Αντώνης Κεραμιδάς